1. Melalui
projek Jalinan Masyarakat tersebut saya dapat mempelajari kepentingan tolong
menolong antara satu sama lain. Walau pun semua ahli kita telah dibahagikan
kepada pelbagai unit dan masing- masing mempunyai tugasan sendiri tetapi jika
mereka memerlukan bantuan daripada unit lain, kita tetap akan membantu mereka.
Contohnya, apabila unit tajaan mengalami masalah mendapat bantuan kewangan daripada
pihak luar, unit lain juga akan menghulurkan bantuan untuk membantu mencari
kawangan daripada pihak luar. Ini dapat mengelakkan projek Jalinan Masyarakat
kita terganggu di samping itu merapatkan lagi hubungan antara kita.
2. Selain
itu, saya jugak dapat melihat kekuatan perpaduan antara ahli Jabatan Geografi
dengan pelajar-pelajar di SMK Mengkarak di Pahang. Walaupun ahli Jabatan
Geografi dan pelajar SMK mengkarak terdiri daripada kaum yang lain seperti kaum
Iban, Kadazan, Bateq, Cina, Melayu, dan India, dan sebagainya, kita masih dapat
saling bergaul antara satu sama lain tanpa sikap diskriminasi. Perpaduan
tersebut jelas dapat dilihat semasa pelajar SMK Mengkarak membuat ‘Cheers
SEMARAK’ dan menari ‘Goyang Nasi Padang’.
0 comments:
Post a Comment